Édesanya hangja, éneke, mondókái, és a zene az egészséges fejlődéséért
Édesanya hangja, éneke, mondókái, és a zene az egészséges fejlődéséért
Az édesanya hangja, éneke és mondókái nagyon fontos szerepet játszanak a baba egészséges fejlődésében. Az anyai hang sokkal többet jelent, mint pusztán kommunikációs eszköz. Az anya hangja segít a baba személyiségének kialakításában, a kapcsolatok kialakításában, az érzelmi fejlődésben, és az intelligencia fejlesztésében is.
Az édesanya hangja az első hang, amit a baba hall a világban. A magzati időszakban már megszokja az anya hangját, ezért az anya hangja nyugtató, megnyugtató hatással van a babára, ami segít az anya és a baba közötti kötődés kialakításában, és nagyon fontos megemlíteni, hogy az anyanyelvi fejlődés legfontosabb alappillérje.
A dalok ismételgetése, a lovalgoltatók, döcögtetők és a rímek használata segíthet a baba nyelvi készségeinek fejlesztésében, amelyek kulcsfontosságúak a későbbi kommunikációs készségek fejlesztésében.
Az édesanya hangja fejleszti a baba társas kapcsolatainak kialakulását is. Az édesanya szótagjainak és hangjainak követése segíthet a baba számára a kommunikációs interakciókban, ami elengedhetetlen a társas kapcsolatok és a szociális interakciók kialakításában.
A ritmus segítségével egészségesen kerülnek mozgásba a beszélőszervek, s ez elősegíti a beszéd könnyedségét. A beszédnehézségekkel küzdő, pl. dadogó kisgyermekeknél kiváltképp kiemelt jelentősége van. Az ének, a zene, a ritmus hatása nem csak a szép beszéd kialakulásában alapvető, de a mozgásfejlődésében is fontos szerepe van a korai mondókázásnak, térden lovagoltató versikéknek, höcögtetőknek. A beszéd alapeleme a ritmus, ezért a ritmusos mondókák segítik a beszéd belső ritmusának kialakulását. Minél többet mondókázunk a kicsikkel, annál biztosabban előzhetjük meg a beszédhibák kialakulását. Rengeteg ritmusos mondókát találunk népi gyűjteményekben. „A kisgyermekkori irodalmi élmény a szülővel, az elfogadott felnőttel való közvetlen testi kontaktusban gyökerezik. Ennek fontos eleme a gyermek ritmikus mozgatása, ringatása, hintáztatása miközben körbeveszi, körülöleli őt a szülő lüktető beszéde is. A fejlődés során ezt az összetett örömteli élményt (a szülői közelség és a szabályos mozgás örömét) a vers önmagában is képes lesz majd felidézni.”
A kisgyermek lételeme a ritmus, s a ritmus iránti vágya teret követel magának. Az ismétlődő verssorok mondogatásában órákon át képes elmerülten részt venni; a sokszori ismétlés neki sohasem unalmas.
Összefoglalva, az édesanya hangja, éneke és mondókái, a ritmusosság, a zene rendkívül fontos szerepet játszanak a kisbabák és a kisgyermekek egészséges fejlődésében. Segíthetnek az érzelmi kapcsolat kialakításában az anyával, a nyelvi készségek és a kommunikációs készségek fejlesztésében, valamint a társas kapcsolatok kialakításában hozzásegítve a boldog gyermekkor megélését 😊
Kodály azt írja: „…a zenével nemcsak zenét tanulunk. […] az ének felszabadít, bátorít, gátlásoktól, félénkségből kigyógyít. Koncentrál, testi–lelki diszpozíciót javít, munkára kedvet csinál, alkalmasabbá tesz, figyelemre, fegyelemre szoktat, egész embert mozgat, nem csak egy részét. […] Fejleszti a közösségi érzést. Kifejleszti a csírájában minden emberben meglévő zeneérzéket, s ezzel megadja a zenei műveltség alapját, amivel azután szebbé, gazdagabbá teszi egész életét.”
forrás:
Horgas Béla–Levendel Júlia–Trencsényi László: A gyerekek másképp olvasnak. Minerva Bp. 1976.
Kodály Zoltán 1974: I. 304.
kép:pixabay
Megjegyzések
Megjegyzés küldése